Op zondag 24 februari bestelde ik online mijn maatwerk PC bij Alternate uit Ridderkerk. Na het afrekenen per creditkaart kreeg ik netjes een e-mail binnen dat mijn bestelling was ontvangen. Aangezien alle onderdelen op voorraad waren kon ik mijn PC binnen 8 tot 10 (werk)dagen verwachten. Volgens de procedure op de website kon ik nog twee e-mails verwachten. Eén op het moment dat de order in hun order systeem zou worden ingevoerd en één op het moment dat de bestelling aan TNT meegegeven zou worden.
Na enkele dagen wachten had ik nog steeds geen order bevestiging e-mail binnengekregen. Een beetje vreemd voor zo'n simpele administratieve handeling. Toch maar een e-mail aangewaagd met de vraag of mijn order wel was binnengekomen. Op deze mail werd snel gereageerd met de melding dat mijn order was binnengekomen maar nog niet ingevoerd. Kan gebeuren dus maar verder afwachten. De 10 dagen waren immers nog niet om. Na twee weken (= 10 werkdagen) was er naast de te verwachten e-mails echter ook nog geen PC binnen.
Afgelopen maandagmiddag (10 maart) dan maar toch eens gebeld met Alternate. De aap kwam toen al gauw uit de mouw. Om een of andere duistere reden was mijn order nooit ingevoerd en uitgevoerd. De betreffende medewerker bood zijn excuses aan en zou het meteen gaan invoeren en beloofde dat de PC als nog binnen een week geleverd zou worden. Als compensatie hoefde ik minder verzendkosten te betalen (was de actie voor de maand maart). Ik had echter al gezien dat de kast die ik besteld had inmiddels niet meer op voorraad was. De medewerker gaf aan dat het wel eens een maand zou kunnen duren voordat deze kast weer leverbaar was. Voorzichtig maar eens geïnformeerd of het dan niet slimmer was om een alternatieve kast uit te zoeken voor ongeveer dezelfde prijs. Dat was inderdaad een goed idee vond de betreffende medewerker. Inmiddels had ik ook al aangegeven dat de prijzen van de nodige componenten (zoals de CPU) omlaag waren gegaan. Na wat overleg met de supervisor kwam deze persoon naast de lagere verzendkosten met de geste dat ik vanwege het foutje aan hun kant in dit geval aanspraak kon maken op de dagprijzen van de geselecteerde componenten. Normaal gesproken had ik pech gehad want besteld is besteld. Na wat gereken kwam het erop neer dat ik de PC nu zo'n EUR45 goedkoper kreeg. Een meevallertje dus. Na het tekenen van de gewijzigde bestelling werd de order meteen in orde gemaakt.
Inmiddels is de PC gearriveerd. Donderdagavond kreeg ik de e-mail binnen met het verlossende antwoord dat mijn PC op transport was gezet. Helaas was ik gisteren niet thuis toen TNT aan de deur kwam. Er lag een briefje door de deur dat ze het vandaag nog een keer zouden proberen. Aangezien ik vannochtend voor de vereniging op pad was liep ik het risico dat ik ook de tweede leverpoging zou missen en dus maandag naar het postkantoor zou moeten. Toevallig kwam ik rond de middag een TNT busje tegen. Met een gekke bek vroeg ik of hij toevallig een pakket voor me bij zich had en dat was zo. Na het tekenen van het ontvangst bewijs kreeg ik mijn PC mee. Omdat we nog bezig waren heb ik deze maar even achter in onze auto geladen om hem later thuis af te leveren.
's-Middags kwam ik er achter dat tijdens het transport de grafische kaart uit zijn slot was gevallen. Op zich vreemd maar geen groot probleem want het is een kwestie van even de kast openmaken en vervolgens de kaart in zijn slot stoppen. Echter om de kast open te kunnen maken moet ik het garantie zegel van Alternate verbreken waardoor de garantie vervalt. Enfin, maar even in de telefoon geklommen, de situatie uitgelegd en na een kleine 8 minuten had ik de telefonisch toestemming van een techneut van Alternate om de kast open te maken dat ook nog per e-mail werd bevestigd in verband met de garantie. Na het open maken van de kast bleek dat de grafisch kaart tijdens het transport eruit kon vallen omdat de kaart niet via een klem of schroef werd vastgehouden. Een klein minpuntje voor een verder keurig ingerichte systeemkast. Alle draden waren netjes bij elkaar gebonden en de harde schijven hadden een mooie tussenruimte voor een goede luchtstroom. Na het plaatsen van de grafische kaart heb ik deze maar even met een (bijgeleverd!) schroefje vastgezet en de kast weer dichtgemaakt.
Ik moet zeggen dat Alternate de configuratie van de PC netjes heeft gedaan. De twee harde schijven die ik heb laten plaatsen zijn in totaal in 3 partities opgedeeld. Normaal gesproken hebben leveranciers wel eens de neiging om de harde schijf niet te partitioneren. Waar ik wat minder over te spreken ben is dat dat de OEM versie van Vista door Alternate lichtelijk is gemodificeerd. Zo kom je hun logo tegen en support gegevens bij het System and Maintance scherm. Aangezien ik wel de originele DVD van Vista heb geleverd gekregen neem ik aan dat ze voor de installatie hun eigen media hebben gebruikt waar dit in zit. De aanpassingen zullen dus binnenkort verleden tijd zijn omdat ik toch alles vers wil installeren om zeker te zijn dat alles na mijn zin is en voorzien is van de meest recente drivers. Het enige waar ik nog aan moet wennen is de "herrie" die de ventilator maakt. Vergeleken met mijn 5 jaar oude Dell is de machine toch wat minder stil en dit was al geen stille machine. Maar eens uitzoeken of ik de fan wat minder hard kan laten draaien.
Na enkele dagen wachten had ik nog steeds geen order bevestiging e-mail binnengekregen. Een beetje vreemd voor zo'n simpele administratieve handeling. Toch maar een e-mail aangewaagd met de vraag of mijn order wel was binnengekomen. Op deze mail werd snel gereageerd met de melding dat mijn order was binnengekomen maar nog niet ingevoerd. Kan gebeuren dus maar verder afwachten. De 10 dagen waren immers nog niet om. Na twee weken (= 10 werkdagen) was er naast de te verwachten e-mails echter ook nog geen PC binnen.
Afgelopen maandagmiddag (10 maart) dan maar toch eens gebeld met Alternate. De aap kwam toen al gauw uit de mouw. Om een of andere duistere reden was mijn order nooit ingevoerd en uitgevoerd. De betreffende medewerker bood zijn excuses aan en zou het meteen gaan invoeren en beloofde dat de PC als nog binnen een week geleverd zou worden. Als compensatie hoefde ik minder verzendkosten te betalen (was de actie voor de maand maart). Ik had echter al gezien dat de kast die ik besteld had inmiddels niet meer op voorraad was. De medewerker gaf aan dat het wel eens een maand zou kunnen duren voordat deze kast weer leverbaar was. Voorzichtig maar eens geïnformeerd of het dan niet slimmer was om een alternatieve kast uit te zoeken voor ongeveer dezelfde prijs. Dat was inderdaad een goed idee vond de betreffende medewerker. Inmiddels had ik ook al aangegeven dat de prijzen van de nodige componenten (zoals de CPU) omlaag waren gegaan. Na wat overleg met de supervisor kwam deze persoon naast de lagere verzendkosten met de geste dat ik vanwege het foutje aan hun kant in dit geval aanspraak kon maken op de dagprijzen van de geselecteerde componenten. Normaal gesproken had ik pech gehad want besteld is besteld. Na wat gereken kwam het erop neer dat ik de PC nu zo'n EUR45 goedkoper kreeg. Een meevallertje dus. Na het tekenen van de gewijzigde bestelling werd de order meteen in orde gemaakt.
Inmiddels is de PC gearriveerd. Donderdagavond kreeg ik de e-mail binnen met het verlossende antwoord dat mijn PC op transport was gezet. Helaas was ik gisteren niet thuis toen TNT aan de deur kwam. Er lag een briefje door de deur dat ze het vandaag nog een keer zouden proberen. Aangezien ik vannochtend voor de vereniging op pad was liep ik het risico dat ik ook de tweede leverpoging zou missen en dus maandag naar het postkantoor zou moeten. Toevallig kwam ik rond de middag een TNT busje tegen. Met een gekke bek vroeg ik of hij toevallig een pakket voor me bij zich had en dat was zo. Na het tekenen van het ontvangst bewijs kreeg ik mijn PC mee. Omdat we nog bezig waren heb ik deze maar even achter in onze auto geladen om hem later thuis af te leveren.
's-Middags kwam ik er achter dat tijdens het transport de grafische kaart uit zijn slot was gevallen. Op zich vreemd maar geen groot probleem want het is een kwestie van even de kast openmaken en vervolgens de kaart in zijn slot stoppen. Echter om de kast open te kunnen maken moet ik het garantie zegel van Alternate verbreken waardoor de garantie vervalt. Enfin, maar even in de telefoon geklommen, de situatie uitgelegd en na een kleine 8 minuten had ik de telefonisch toestemming van een techneut van Alternate om de kast open te maken dat ook nog per e-mail werd bevestigd in verband met de garantie. Na het open maken van de kast bleek dat de grafisch kaart tijdens het transport eruit kon vallen omdat de kaart niet via een klem of schroef werd vastgehouden. Een klein minpuntje voor een verder keurig ingerichte systeemkast. Alle draden waren netjes bij elkaar gebonden en de harde schijven hadden een mooie tussenruimte voor een goede luchtstroom. Na het plaatsen van de grafische kaart heb ik deze maar even met een (bijgeleverd!) schroefje vastgezet en de kast weer dichtgemaakt.
Ik moet zeggen dat Alternate de configuratie van de PC netjes heeft gedaan. De twee harde schijven die ik heb laten plaatsen zijn in totaal in 3 partities opgedeeld. Normaal gesproken hebben leveranciers wel eens de neiging om de harde schijf niet te partitioneren. Waar ik wat minder over te spreken ben is dat dat de OEM versie van Vista door Alternate lichtelijk is gemodificeerd. Zo kom je hun logo tegen en support gegevens bij het System and Maintance scherm. Aangezien ik wel de originele DVD van Vista heb geleverd gekregen neem ik aan dat ze voor de installatie hun eigen media hebben gebruikt waar dit in zit. De aanpassingen zullen dus binnenkort verleden tijd zijn omdat ik toch alles vers wil installeren om zeker te zijn dat alles na mijn zin is en voorzien is van de meest recente drivers. Het enige waar ik nog aan moet wennen is de "herrie" die de ventilator maakt. Vergeleken met mijn 5 jaar oude Dell is de machine toch wat minder stil en dit was al geen stille machine. Maar eens uitzoeken of ik de fan wat minder hard kan laten draaien.
Reacties