Het lijkt erop dat mijn recent aangeschafte Linksys ADSL modem wat onderhuidse problemen heeft. Ik raak regelmatig tijdelijk de connectie kwijt met internet en kan zelfs nu en dan het administratie gedeelte van de modem niet oproepen. Na wat gezocht te hebben op Google blijkt dat ik niet de enige ben. Een deel van de problemen schijnt veroorzaakt te worden door buggy firmware.
De firmware versie van mijn modem zoals ik hem kocht is 1.01.7. Als ik op de website van Linksys kijk onder de product pagina van de Linksys WAG54G ADSL modem zie ik dat versie 1.02.1 de meer recentere versie is. Inmiddels deze binnengehaald en geinstalleerd via het administratie scherm. Hopelijk verdwijnen de problemen hiermee. Via de FTP site van Linksys zie ik wel dat er meer recentere versies van de firmware zijn. Echter op het oog lijken dit beta versies. Voorlopig wil ik me hier niet aan branden.
Het installeren van de firmware ging in eerste instantie ook niet goed. Ik trachte dit te doen via een Mozilla browser. Om een of andere reden ging dit niet goed want ik heb een uur lang naar een scherm gekeken dat praktisch niet veranderende (alleen de statusbalk met de streepjes bleef heen en weer gaan). Ten einde raad heb ik de modem uitgezet en met angstbeven weer aangezet. Gelukkig werkte alles nog. Helaas was de firmware nog de oude variant. Vervolgens toch maar de upgrade gedaan met behulp van een Internet Explorer browser. Binnen enkele momenten kreeg ik de mededeling dat de upgrade succesvol was uitgevoerd. Na de modem uit en aangezet te hebben kon ik constateren dat de firmware nu op het niveau 1.02.1 was. Nu maar hopen dat de problemen die ik had verholpen zijn en dat er geen nieuwe gaan optreden.
Ik heb de E-tech ADWG02 nu bijna een week in gebruik. Dit is de vervangende modem voor de buggy Linksys WAG54G die ik eerder gekocht had. Mijn bevindingen over de E-tech tot nu toe: Geen crashes tot nu toe. De firmware lijkt op dat punt stabiel. Het apparaat is niet door middel van een knop aan of uit te zetten. Erg vervelend omdat ik het apparaat alleen uit kan zetten door de stekker uit het stopcontact te halen. De reden dat ik hem graag uit wil kunnen zetten is dat het apparaat in de woonkamer staat (in het zicht) en de lampjes nogal fel schijnen. Dat vind ik niet erg prettig. Daarnaast wil ik niet dat de verbinding de gehele dag open staat uit beveiligingsoverwegingen en vanwege het stroomverbruik. WIFI is middels een setting uit te zetten. Als je de setting uitvinkt en bevestigd door middel van een 'apply' zie je het lampje uitgaan op de ADSL modem. Er is op dat moment ook geen WIFI verbinding actief. Sla je de setting definitief op dan reboot de modem automat...
Reacties