Toen ik begin 2003 bij HCCnet me abonneerde op een ADSL Lite abonnement kreeg ik er een Alcatel Speedtouch 510 ethernet modem bij. Afgelopen zomer begon, uiteraard nadat de één jaar garantie termijn verlopen was, de modem erg warm te worden en fluittonen te produceren. Over dit fluittoon probleem gebeld met de helpdesk van HCCnet. Volgens de medewerker die ik sprak is de modem aan het einde van zijn latijn en aan vervanging toe. Aangezien ik buiten de garantie termijn van een jaar val (1,5 jaar) kwam ik niet meer in aanmerking voor een gratis vervanging en diende ik zelf een modem aan te schaffen.
Aangezien de KPN de leverancier is van de ADSL lijn en de modem leverde ook nog een poging bij hun gewaagd. Deze poging in eerste instantie gedaan door een e-mail te sturen. De strekking van de e-mail was als volgt:
Mijn ADSL ethernet modem vertoont een irritante hoge fluittoon. Via mijn ADSL provider HCCnet vernomen dat modem aan het einde van zijn levensduur is als het deze symptonen begint te vertonen en dat ik deze dien te vervangen. Aangezien ik de ADSL modem 1,5 jaar in bezit heb, en daardoor buiten de garantie val, heb ik geen recht meer op een gratis vervanging. Dit vind ik niet zo netjes voor een product waarop de leverancier (Alcatel) zelf 2 jaar garantie geeft (volgens HCCnet) en de KPN blijkbaar maar 1 jaar. Daarnaast vind ik een levensduur van 1,5 jaar vrij kort voor een modem. Zo'n modem dient toch wel een jaar of 4 mee te kunnen zou ik zeggen.
Binnen een paar uur krijg ik al een reactie van de KPN. Op zich erg netjes. De strekking van de e-mail was dat ik deze klacht schriftelijk diende in te dienen. Als adres kreeg ik door: "KPN, Klantenreacties ADSL, Postbus 58800, 1040 JH Amsterdam". Ik heb dus mijn klacht alsnog schriftelijk ingediend. Ongeveer een maandje (augustus) later kreeg ik een schriftelijke reactie van de KPN. Daarin stond dat ze me geen nieuwe modem konden verstrekken maar boden als alternatief aan een vergoeding ter waarde van twee maanden gratis ADSL (KPN gedeelte). Ik vond dit een prima regeling omdat ik eigenlijk niet meer op een vergoeding rekende. De garantie periode was immers om.
Inmiddels zijn we in december aanbeland en ben ik in bezit van een laptop met een 802.11g WIFI verbinding. De Speedtouch modem doet het, ondanks de fluittoon, nog steeds maar is nu toch eindelijk vervangen. De keuze is gevallen op een Linksys Wireless-G ADSL Gateway (type WAG54G). Bij de configuratie van deze modem dien je op het setup tabblad onder "basic setup" de volgende waarden op te geven:
Encapsulation: RFC 2364 PPPoA
VPI: 8
VCI: 48
Multiplexing: VC
Het achterhalen van deze waarden was nog eventjes goed Googlen. Op de website van HCCnet kon ik deze instellingen niet achterhalen.
Reacties