Bijna een maand geleden heb ik een Wireless ADSL Router gekocht, de Linksys WAG54G (hardware release v1.2). Ik ben absoluut niet te spreken over dit apparaat van Cisco's dochtondernemingLinksys.
Problemen waar ik tegen aan loop met de modem zijn:
- Spontane reboots van de complete modem. Vaak meerdere keren per uur. Na het upgraden en vervolgens downgraden van de firmware (zie eerdere postings) verminderde dit gedrag en verdween het uiteindelijk.
- Poort instellingen (bijvoorbeeld poort 80) die niet werken als je gebruik maakt van 'single port forwarding'.
- Regelmatig bij het aanzetten van de modem (minutenlang) geen connectie met de internet provider. Verbinding komt pas tot stand nadat je zelf in het admin console de button indrukt voor het connecten met je provider.
- Geen WIFI verbinding die opkomt na activering van het WIFI gedeelte. Het maakt ook niet uit welke instelling (mixed, 802.11g of 802.11b) je dan ook selecteert. Zelfs het herstarten van de modem helpt. En een dag later komt de WIFI verbinding dan spontaan wel op met de aangebrachte instellingen.
- En als WIFI dan wel werkt heb je regelmatig last van wegvallende verbindingen of sterk fluctuerende snelheden. Dit ondanks dat de Centrino laptop met WIFI b/g kaart nog geen 2 meter van de modem verwijderd is en er geen opstakels in de buurt zijn die verstorend kunnen werken.
- Na aanleiding van tips die je tegen komt van medeslachtoffers (zie berichten zoals te vinden op de fora van Tweakers.net: "WAG54G loopt vast" en "linksys wag54g verliest verbinding met internet") van dit Linksys product upgrade je de firmware naar een recentere versie. Resultaat daarvan is een nog slecht werkender modem die nog vaker crashed dan voorheen.
Aangezien ik de modem op dat moment niet bij me had vertelde ik dat ik wel zaterdag zou langs komen met de modem zodat we hem konden omruilen. Echter de verkoper was van mening dat ik eerst maar eens de vervangende modem, een E-Tech Wireless ADSL Router van het type ADWG02, een week lang moest uitproberen en daarna mijn mening moest geven over deze modem. Als deze modem me wel bevalt dan pas zal de winkel de Linksys innemen en het papierwerk in orde maken. Met andere woorden: ik liep dus even later de winkel uit met een vervangende modem onder de armen. Ik moet zeggen: "Hulde voor deze service".
Ik moet nu nog allen de modem aansluiten en configureren. En daarna maar hopen dat deze E-Tech me beter bevalt en geen nukken bezit. Wordt vervolgd...
Reacties